Szeptember végén

Kedves kicsiturnéja volt a Fili 138 tagjának, 10 kísérőjének szeptember 25-28 között.

„Mert tudtok lovas énekeket” – mondta Kurdics Mihály nyugalmazott ezredes valamikor nyár elején, majd meghívott az Izsáki Fogathajtó Világbajnokság záróünnepségére.

Akkor még nem gondoltuk, hogy az iskolakezdés nyitányára fájdalmas lesz ez a kiszállás. Talán azért, mert a svájci port alig pallottuk le…? A várható évadzárás, generációcsere gyötrelmein átesve végül is döntöttünk: a 14 fős tagcsere ellenére is nekiindulunk az izgalmas lovas kalandnak.

- Csütörtök iskola, majd késő délután Alsósófalvára érkezünk. „Parajdon, Korondon többször is énekeltünk, de itt még sohasem.” – jelentette be Tamás Andrea bemondónk, aztán elkezdődött az iskolás gyermek-közönségtől nyüzsgő teltházas előadásunk. Záró akkordjainkat követően a sófalviak kaláccsal, finom teával és borral kínálnak, Noémi tanítónéni a házigazdánk, Miklós Karcsi a meghívónk.

Éjjel kivételesen a Királyhágón is lumpolunk (időhúzás céljából), aztán szarvasi Tesco, reggel fél 7-kor.

- Demeter Laci bátyánk régi barát, - így a szarvasi fürdőházba visz hát utunk. Szauna, medencék, hot dog… s ezalatt a többiek otthon matek órán! Ráadásul a szállásaink is kitűnőek: fele a szlovák bentlakásban, fele pedig a Körös-parton. Hangversenyünk ezúttal is gyermekközönségnek zengett, a Gallicoop 25 éves jubileumára. Erdélyi Pista bátyánkat köszöntjük, örökös támogatónk. Finom ebéd, laza délután, táncházas estve. Köszönjük Szarvas, visszavárunk!

- Szombaton szép idő, a szarvasi malomnál nótázunk. Katona Csaba Magyarország középpontjáról beszél.

Kecskeméten dél körül szállásolunk, 4-6 ágyas szobák, fiúk balra, lányok jobbra. A fő attrakció 28 km-re, Izsákon zajlik, ahova rendőri felvezetéssel utazunk. Csípős pörköltünk egy óriási sátorban, majd Izsák főterén koncert, aztán a település kitüntetettjei előtt hajtunk főt. Vidáman, szépen énekel a Fili, ezt Lezsák Sándor parlamenti képviselő, a Magyar Országgyűlés alelnöke, az est díszvendége is értékeli. Közhírré teszi: Jövő nyárra egyhetes zeneképző táborba várja az együttest Lakiteleken. Ami ez után következik talán a kicsi turné legszebb része. Remek vacsora után a versenypályán zajló lovasbemutatón csodálkoztunk: három lipicai és egy lány! az epona lovasiskola! majd régi magyar lovaskocsik, hortobágyi csikósok. Aki látta, lovakról álmodott!

- Laza bentlakási nyüzsgés, levegős reggeli, pakolászás, tűnés Kecskemétről. Az izsáki lelátókon fehérpólós filisek lesik az akadályversenyt, aztán „Jövel Jézus…” zeng a sátor, ebédünk csülök, rizs, lecsós köret. A Biczó csárda fagylalttal is kedveskedik seregünknek. A díjkiosztó gála főépülete előtt rendezkedik be a Fili, a 75 fogat felvonulását főhelyről követhettük. Koncertünk a záróünnepély záróünnepélye volt, mocsok szúnyoghadak zárólakomája.

Izsák valóban 700 km-re van Szentegyházától, reggel fél hatra értünk haza.

Ha Kurdics Mihály ki nem találta volna, hogy odautazzunk, lovakról, fogatokról soha ennyit meg nem tudtunk volna.