Két kicsi, két NAGY

Már egy hete itthon vagyunk. Sikeres, de fárasztó turnénkról általában szép naplóbeszámolókat olvashattunk. Nagy örömünkre a fili.hu honlap naprakész hírekkel szolgált, így nem kellett elsietni a beszámolót. A hangversenykörutunk emlékeit naplójegyzetekből fogjuk közölni. Két elemista és két líceumos - vagyis két kicsi, két nagy - filis kórustag írásaiból néhány találó mondat következik.

SZERDA

Igen. Az első olyan turné, amire nem akartam jönni. Bonyolult helyzet: most is dolgoznom kellene, nem nagyon akartak elengedni. Ráadásul Zsaniék is épp most jöttek nyaralni nálunkfelé Dórával. Úgy szerettem volna itthon maradni! A pakolás sem ment valami jól, tisztán látszik mennyire sikerült: a töltőmet, nadrágszíjat, fülhallgatót, ajándékot, harisnyát hagytam otthon. Ez most valahogy más...

Megcsapott a kilépés szele. Olyan mint egy csatában. "A gyengék kihalnak". Eltelt 7 év, "vénségek" lettünk lassan. Az érettségizők ezért, mások másért, de rengetegen otthon maradtak a társaságomból és hiányoznak. Én a Filivel nőttem fel. Egy nagy család...

2012 nyara. Akkor indultunk Kecskemétre, Csiperó fesztiválra. Akkor voltam első turnés! Mosta húgom. Fura, hogy itt van 9 évesen. (HC)

Bőgőtok nélkül, kissé megkésve indultunk el fél négy után a turné legelső állomásáig. (PE)

A marosvécsi kastély udvara gyorsan megtelt székekkel, emberekkel. Gyönyörű hely! Tényleg rossz állapotban van, de igyekeznek felújítani. Dohos, nehéz levegő volt, ahol öltöztünk. Szerencsére kint az udvaron énekeltünk. Sokan az ablakokban ültek, szép közönség gyűlt! (HC)

Koncert után még lézengtünk egy kicsit a kastély körül, megnéztük Wass Albert emlékművét és a Kemény család sírját. (PE)

... az étel nagyon finom volt, Csaba bácsi főzött. Éjszaka jót aludtam, az ülések között, a földön a hálózsákomban. u.i: K.Sára, S.Sára és Reni jó társaság!

CSÜTÖRTÖK

Reggel óriási fák alatt pihentünk a Tisza partján. (GYR)

Túlságosan megáradt, így csak a tanár bácsi és két, három fiúcska fürdött. Tarisznyából étkezés, majd 3 km gyaloglás következett. Hargas magú szilvakóstolás. Meleg nyári nap! (HC)

Elértük a strandot. Hűha! Nagyon jó volt! Medencéről, medencére jártunk, volt, aki csak napozott. (GYR)

Négy óráig éltünk ilyen jól, utána futás ebédelni. Mindenki aludt el a pityókapire mellett. (HC)

Bémentünk a Nagyboldogasszony templomba és énekeltünk az Úrnak. Az tetszett, hogy a koncert jó jegyet ért el. (HM)

Sokak szerint jól sikerült a koncert, de én csak egy ágyra és wi-fi-re tudtam gondolni. De azért mindent beleadtam. (PE)

Kecskemétre indultunk. Persze nem maradt el a nótázgatás a buszon. Ezek a percek marasztalnak, ilyenkor mondom: megéri. A kecskeméti Táncsics Mihály Kollégiumban lesz a szállásunk pár napig. Harmadik emelet, 318 lakói: L. Nomi, P. Enikő, F. Sára és én. (HC)

PÉNTEK

Reggel keltünk és készülődtünk a Csiperó fesztiválra. A fesztiválon megtisztelés volt, hogy a kecskeméti gyermekekkel énekelhettünk egy kis könyvből a templomban. Az volt jó számomra, hogy 650 gyermek között énekelhettem 650 másodperc alatt. (HM)

A templom gyönyörű volt. Kiderült, hogy itt lesz megtartva az esti koncertünk is. (PE)

Kint az udvaron találkoztunk egy csapat spanyollal, akikkel elkezdtünk labdázni. Már tudom, hogy mit jelent a "má nó". A koncert után elmehettünk vásárolni. (GYR)

Sáráék később értek vissza. Sokat beszélgettünk. Hamar híre futott a három jómadárnak. Felöntött a garatra az új koncertmester és két fúvós. (HC)

SZOMBAT

Szombaton még tartott a Csiperó fesztivál. Reggel elmentünk játszani. A játék lényege az volt, hogy a telefon szükségével lapokon volt rejtvény és ki kellett találni. Ez egy jó játék volt. Aztán a tanár szervezett egy flesmobot. Ott külön csoportokba gyülekeztünk és más-más időbe kezdtünk beállni a zenébe, táncba. (HM)

Megnéztük a felvonulást. rengeteg erdélyi csoport volt. Láttunk bögözieket, szentgyörgyieket, stb., de török, lengyel és ukrán népviseletben is voltak. Énekeltünk pár alkalmi dalocskát és egyet keringőztünk a téren. A vacsora szerencsére közel volt, masni-makróni.... A tűzijátékra pont elállt az eső. Óriási volt! Sose láttam ennyit fellőve egyszerre. A zene gyenge, lehűlt az idő, mi visszasétáltunk lefeküdni. (HC)

Nagyon tetszett a lézer show, a tűzijáték alatt egy kicsit féltem. A Városháza szecessziós és a templom barokk stílusú. (GYR)

VASÁRNAP

Ma délelőtt megbeszélés volt, a turnénk eddigi része volt a téma. Utána átadtuk a 313-as szobánkat. (GYR)

A tanár bácsi elmesélte a négy fájdalmát. Hosszú, velős lelkizés következett. 1. Laska, 2. Hajsütő, 3. Recés cipő, 4. Szájmosás. Tanulság: nem hazudunk! A Fili az Fili, ha nem tetszik a forgatókönyv, otthon lehet maradni. (HC)

Cegléden is bentlakásban alszunk, csak három ágyas szobákban, úgy hogy a két Sára és én vagyunk a szoba urai. Egy óra szünetet kaptunk, ezalatt a 107-es számú szobánkban néztük, ahogy K.Sára bábozik Bobóval, a párnámmal és a papucsainkkal. (GYR)

Tápiószelére utaztunk a Blaskovich kúriához. Ott bőséges ebédet kaptunk, jó sok desszertet is. (PE)

Hihetetlen! A Kincsem hajdani tulajdonosának az otthonába tévedtünk. A Balskovich Múzeum a magyar állam tulajdona, gyönyörű hely. (HC)

Itt egy koncertet akartunk, de az Isten azt parancsolta, hogy essen az eső és az Ő házában legyen a koncert. De azért készítettek fényképet, énekeltünk egy kicsit és lőttek. (HM)

Nagyon sokan eljöttek, teli a templom. Koncert után a vacsora szintén bőséges. Szendvicsek, sütik és dinnye! - ami a kedvencem. Ismét teliraktam a pocakomat. (PE)

HÉTFŐ

Ma sem reggeliztünk. Fontosabb a pihenés! Hamar pakoltunk, strandolás lesz. Szép idő van, miért ülnénk itthon? Negyed egyig szabad fürdeni - hangzott a parancs. Sajnos a csúszdákig nem értünk el, pedig mindenki arról áradozott később. (HC)

Mi addig hajat mostunk, aludtunk, naplót írtunk. (PE)

Az élményfürdőben sok másféle medence volt. Próbáltam ott is úszni. Szállásunkon meleg ebéd várt, szerencsére lehetett pihenni is. (HM)

Egy bácsi koncert közben többször is rám mosolygott és végül neki adtam a zászlómat. Szereplés előtt is és után is sokat kacagtunk Gyöngyvérékkel. (GYR)

Koncert után nagyon jól eset a Boci csoki. (PE)

Nekem ebben a napban tetszett a strand, de a szúnyogok nem voltak kedvemre. (HM)

KEDD

Fél kilenckor költöttek. Kész kihívás volt rendet rakni. Mindenki naplót ír, keményen kapar. Tesco-ba csak így mehetnek. Végül is nem ellenőrizték. Háromnegyed egyig kóvályogtunk a rengeteg minden között. Talán most költöttem a legtöbbet. Ajándékokat vettem a családoknak. + találtam egy magas derekú farmert is. (HC)

Jászfényszarun nagyon finom ebéddel vártak minket. Az ebéd alatt kiderült, hogy szabadtéri koncertünk lesz a tűző napon. Meleg volt, de engem szerencsére Dia eltakart. (PE)

Meghallgattunk két gyönyörű hegedűszólót és a polgármester asszony rövid beszédét. kaptunk Lehel kürtöt. Volt egy szökőkút a Nagy Sárga Iskola előtt. (Itt öltöztünk át). Mindegyik kőre egy-egy tantárgyat faragtak rá. A vacsorát zacskóba kaptuk, aztán miután mindenki elhelyezkedett, elindultunk Budapestre. (GYR)

Minket budapesti családhoz osztottak és 10 órakor ágyban, kis tévézés után elaludtunk. A családnál az tetszett, hogy szinte minden erdélyi volt. (HM)

SZERDA

"jaj de csendes, jaj de csendes eső esik..." Felsétáltunk a Hadtörténeti Múzeumhoz. A földre telepedtünk, hallgattuk a fegyverek fejlődéséről szóló előadást. (HC)

Ebéd után két választás volt: az egyik a pihenés, a másik egy levéltár megnézése. Mi inkább elmentünk a levéltárat felfedezni. (HM)

Koncertünk a Mátyás templomban volt, előtte énekes felvonulás. Gyönyörű volt a Budai Vár! (PE)

Katona énekeket dalolva indult meg a filis sereg a VIP vendégekkel. Hiába a lengyel-turnés kiképzés, a bal-jobb még így sem megy. A templomnál hosszú sor állt, a templomba akartak bemenni, értünk. A pódiumhiány szedte áldozatait, nem volt levegő, egyesek a köszöntő beszédet sem élték túl. A lépcsőfokokon álltunk egymás hegyén-hátán. Nagy meglepetésünkre Koncsag László plébános úr is ott ült a közönség soraiba, ő is köszöntött minket a maga megszokott stílusában.

Andráska következett:

Új korában repedjen meg a csizmám,

Ha én többet járok a babám után.

Eddig is csak azért jártam utána,

Csalfa szeme csalogatott utána.

Énekeltünk oroszul, románul, lengyelül, cigányul, németül, szlovákul és zsidó nyelven. Magyarország nemzetiségei a koncertünk címe. A turnénk bronzérmes koncertje volt! (HC)

Ez a koncert megtisztelés volt számunkra, ezért mindent beleadtunk, hogy jó jegyet érjen el. Miután lejárt ez a csodálatos megtiszteltetés, sajnos vége lett a turnénak. (HM)

Nagy sikert arattunk, kaptunk itt is szendvicseket vacsorára. Olyan este 11 körül elindultunk haza. (PE)

"Haza is kéne már menni" - szól a Fili visszavonulása. Átöltöztünk, kiültünk a lépcsőre, vártuk a buszokat. Szegény szomszéd kisfiát nem hagytuk aludni. Szeretem, mert megint elfogott az az érzés, hogy nem szeretnék hazamenni. Valahogy mindig ez van... (HC)

Jövök Luca! (a húgom)Megint a földön aludtam hálózsákban, csak a határnál és Vásárhelyen keltem fel. A buszunk másodiknak érkezett meg, a nyomorkásra kellett egy kicsit várni. Olyan jó, hogy már itthon vagyunk. (GYR)

Hazaértünk és gyorsan megöleltük szeretteinket, majd elmeséltük turnénkat. (HM)

"Ameddig egy nép énekel, messzire hallatszik a hangja"- (Sütő A.)

IRÁNY SVÉDORSZÁG! (HC)

Naplóikat közrebocsátották:

Hatos Cecília XI. osztályos és testvére Hatos Mónika III. osztályos, mindketten Szentegyházasfaluból

Petres Enikő X. osztályos és György Réka III. osztályos, - mindketten Szentkeresztbányáról