Turnévallomások

Részletek a gyermekek naplóiból

2014. augusztus 14.

- Sándor Henrietta, XI. osztály

… ez a nap volt az idei nyár legmelegebb napja, a buszban nincs légkondi, teljes szauna. A csíki hideg levegő után tikkasztó a meleg, folyik rólunk a víz. Mikházán a Csűrszínház helyett (érdekes és ötletes szerkezet, előadóterem) a szabadtéri előadás mellett döntöttünk. Csábító a friss és hűvös levegő. Koncert után szakácsunk remek bográcsos vacsorával rukkolt elő: volt benne gomba, zöldség, hús, meg minden. Ahogy a pléhtányérjainkkal sorban álltunk, olyan hangulat fogott el, mintha valamilyen kiképzőtáborban lennénk. Éjfélig kellett elütnünk az időt, aztán indulás Békéscsabára

2014. augusztus 15.

- Tankó Réka, IX. osztály

Hosszú, fárasztó utazás után reggel megérkeztünk Békéscsabára, pontosabban a strandra. Nagyon jól esett a strandolás, bár a tegnap jobb lett volna, ugyanis nagyon meleg volt, ráadásul a légkondi sem működött a mi buszunkon. Szép helyen voltunk, ingyen fagyit kaptunk és cukros-fahéjas kiflit. Délben elsétáltunk a templomhoz, ahol már vártak a fogadó családjaink. Mi egy nagyon kedves családhoz kerültünk, K. Szidikével, S. Orsival és kicsi M. Kingával voltam együtt. Békéscsaba mellett egy kis farmocskán volt a szálláshelyünk. Ebédeltünk, majd lefeküdtünk egy keveset, de 6 órakor már mentünk misére, mivel ma pirosbetűs ünnep volt. Mise után a koncertünk kisebb hamis hangokkal lejárt, nagy tapsot kaptunk.

- Egyed Réka, X. osztály

A koncert után a „Csík házhoz jön” tánctábor résztvevőivel mulattunk. Szerencsére Emőke, a vendégfogadónk, is nyakig benne van ebben a táncházas buliban, tehát maradhattunk egész a végéig. Még a Kedves zenekar prímásával Román Hunival is megismerkedtem (24 éves).

2014. augusztus 16.

- Tamás András, VI. osztály

Reggel 6 órakor keltünk fel, Ildikó készített reggelit és tízóraikat. Fél 8-kor a buszoknál sorba álltunk, hogy megszámoljanak. Elköszöntünk Ildikótól, egy pár énekkel a békéscsabaiaktól. Szombathely felé útközben Kondoroson megálltunk, mert a szarvasiaktól kaptunk 2-2 palacsintát és egy pohár limonádét. Evés után másodszor is elindultunk Szombathelyre.

- Chelaru Ramóna, X. osztály

… Útközben Borival szójátékot játszottunk, a nyeremény karamella. Pl: rágcsáló csókja(?)= nyuszi puszi, kacsatoalett(?) = réce véce, de ilyen volt a tacskó zacskó, vizsla vizsga, stb. Én két cukorkát nyertem.

- Tamás András, VI. osztály

Szombathelyen ebédre pityókatokányt és uborkát kaptunk. Evés után hamar átöltöztünk és gyakorolni kezdtünk, közben megjött a harmadik busz is a javítóból. A koncert hamar kezdődött és nagyon jó volt. Utána rögtön indultunk Hegykőre, így is este későn értünk oda. Útközben megbeszéltem S. Lacikával, hogy együtt megyünk családhoz. A családfőt Hegedűs Péternek hívják, felesége Beáta, két lányuk Anna és Dóra, két fiuk pedig Vilmos és Áron. Vendégségben volt náluk egyik unokatestvérük, Réka.

2014. augusztus 17.

- Karácsony Szidónia, XI. osztály

Reggel, vagyis már nem lehet azt reggelnek nevezni, sokáig lustálkodtunk. 11 óra körül ébredtünk meg, majdnem dél volt, mire reggeliztünk. Nem akartunk strandra menni, pihentünk. Andi néni rakott be nekünk filmet, a Jégkorszak 4-et választottuk a 3D-s tévében. Nem tudtuk végignézni, mert a fiaiknak az az ötletük támadt, hogy menjünk el sétálni a faluba. El is mentünk. Sokat kellett gyalogolni, de megérte. Megnéztük a Fertő tó egy részét, pihentünk (….)

- Benedek Bernadett, VIII. osztály

…Ebédre húslevest, rizset és sült húst ettünk. Miután jól belakmároztunk elmentünk megnézni a csodálatos Eszterházy kastélyt. Először kívül néztük körbe, aztán bementünk és idegenvezetővel belülről is megcsodáltuk. Fantasztikus volt. Soha életemben nem láttam ilyen nagy és gyönyörű kastélyt. A túra után elmentünk fagyizni. Én puncsos fagyit ettem, de nem lett a kedvencem, az biztos….

Koncertünk hattól volt, utána táncház.

2014. augusztus 18.

- Szatmári Bori, biológia tanárnő, kísérő

Négy koncertet (Mikháza, Békéscsaba, Szombathely, Hegykő), két termálfürdőt és számos meleg fogadó-családi fészket hagyunk magunk után - a Filiturné első harmadát . Előkerülnek kártyák, hálózsákok, van, aki naplót ír. Ismerősen tárul elénk Passau és Gothárd Csilla fogorvosnő, akivel a várból nézelődve fejben átismételjük a két évvel ezelőtti passaui turnénk képeit. Csatlakozik hozzánk Haáz Kati, braunscheweigi műépítész, idei turnénk egyik szervező-kolontosa. Schardenberg az uticél, itt is jártunk már. Gyorsan belakjuk a szállást adó tornatermet, de van aki családoknál alszik. A koncert jól cseng a templomban, a közönség velünk énekli a „Die Gedanken sind frei” sorait. Jól is esik utána Katona Csaba fuszulykatokánya.

2014. augusztus 19.

- Egyed Réka, X. osztály

Danke schön a fogadtatásért, pattanás buszra és indulás Svájcba. Végkifáradás… Nem bírom ezt a sok utazást, a kis helyet, a végtelen kilométereket. Még nem ment le a nap, mikor megérkeztünk a bunkerekhez Bernbe. Már rotyogott a pityókatokány, melynek a kinézetele annyira nem is, de az íze fejedelmi volt. Ezúton is köszönöm az ebédet Katona Csaba főszakácsnak és a két főkuktának Berlinger Gábornak és Virágh Szabolcsnak. Mi a nagyobbacskák a parlament alatti Youth Hostelben alszunk. Felügyelőnk Bori, Haáz Kati néni, Anti bácsi (alis Antitest) és Robi, a sofőr.

- Lőrincz Noémi, VII. osztály

Nagyon izgatott voltam, hogy vajon milyen lesz a bunker, ahol el leszünk szállásolva. Amikor bementünk, kellemesen csalódtam. Sokkal rosszabbra számítottam. Érdekes háromemeletes ágyak voltak és ki ahogy érkezett, olyan csapatba került. Én a harmadik emeletre kerültem a legbelső ágyra, mellettem volt Marcsi. 28 fő volt a mi lakrészünkben. A bőröndöket a folyosón elhelyezett szekrényekbe kellett berakni, csak egy közös tusoló fülke volt, de mellette több WC, amelyek nagyon modernek. Mikor indultam tusolni túlságosan nagy sor várt, így másnapra hagytam a tusolást és inkább megvacsoráztam.

2014. augusztus 20.

- Ozsváth Barbara, VIII. osztály

A lényeg a lényeg, hogy strand után mentünk városnézni. Megnéztük kívülről a Berni Parlamentet, láttunk nagy buborékokat, meg buborékfújó bácsit. A medvék felé vezető járda kövein láttunk nevekkel. Barbara is volt! Más is kereste a saját nevét. Találkoztunk a svájci magyar nagykövettel is. Tök cuki fia van. Visszabusz a bunkiba, kajáltunk (csirkepaprikás laskával), majd beöltözünk székölybe.

- Chelaru Ramóna, X. osztály

Rajmi és Orsi elbicikliztek a buszig a zászlóért és a szereplőruháért. A koncert végén Teddynek akartam adni a zászlómat, de mivel ő már kapott egyet István bácsiék mondták, hogy adjam a román nagykövetasszonynak. Ő nagyon megörült. Megdicsért, hogy milyen ügyesek voltunk és mondta, hogy mindenkinek küld puszit. Én megköszöntem neki, hogy eljött. Végül is 5 puszit kaptam tőle, mert kaptam 2-őt amikor odaadtam a zászlót és 3-at, ami előtt elmentem volna. Azért kaptam hármat, mert Svájcban így szokás.

2014. augusztus 21.

- Finta Sára, VI. osztály

…Egyre jobban érzem magam a bunkerben. Ma egyenesen mosolyogva ébredtem. Tusolás, fogmosás, reggeli. Délben elindultunk Lausanne felé. Egy vendéglő-félében ettünk. Én valami különlegesre vágytam, és meg is kaptam, mert olyant választottam, ami nem nagyon ízlett. Miután feltankoltunk egy rakás rágógumival, lesétáltunk a Genfi tó partjára.

- Tankó Réka, IX. osztály

Ebédünket közös énekléssel megköszöntük, majd lesétáltunk a Genfi tóhoz, a „svájci tenger” partjára. Nagyon szép volt a tó, gyönyörű kilátás, homokos part, igazi nyári hangulat. Kellemes volt a víz, sokan fürödtek. Ezalatt elkészült az idéni nyári turnénk arcképcsarnoka is, háttérben a Genfi tóval, hegyekkel.

- Finta Sára, VI. osztály

Nagyon boldog vagyok, mert odajött hozzám egy néger nő, akivel angolul motyogtunk. Nagyon kedves volt és nagyon csodálkozott, hogy mennyien vagyunk. Csináltunk egy közös képet, majd elindultunk a koncertre. Mivel nagyon sok volt a francia, Csender Dóra lett a bemondó. Annyira szépen beszélt franciául, hogy kedvem támadt franciát tanulni!

2014. augusztus 22.

- Lőrincz Noémi, VII. osztály

….reggeli után nyomban bepakolásztunk a bunkerből a buszokba és indultunk is Zürichbe. Útközben végig dalolásztunk. És már ott álltunk a CSOKIGYÁR előtt. Csak csoportonként lehetett lemenni. Amikor végre sorra kerültünk kaptunk egy-egy fülhallgatót is, ami angol nyelven beszélt. A termekben voltak aromák, amiket végig lehetett szaglászni. Be lehetett öltözni maskarákba, játékok is voltak. A legjobb dolog az volt, hogy egy félkör alakú asztalon csokoládék jöttek, amiket kóstolgatni lehetett. A mottó az volt, hogy : „Mindent a hasnak, semmit a zsebnek.” A bejáratnál csokoládékat vásároltam ajándékba.

- Sándor Henrietta, XI. osztály

… A csokitúra után a zürichi tó partjára mentünk piknikezni. Ott ebédeltünk meg, elég feltűnő látvány voltunk, ahogy a füvön ülve a pléhtányérból ettük a lucskos káposztát. Izgalmas étkezés volt. A tó partja tele volt kisebb-nagyobb vitorlásokkal meg hajókkal, szinte kikötőszerűen hatott. Evés után gyorsan a buszokhoz. Mi egy páran a bokrokban öltöttük magunkra a székelyruhát.

Kettes sorban díszes székelyruhában rohamoztuk meg a nyüzsgő nagyvárost. A zürichi Grossmünster katedrálisban van koncertünk! Ez volt az idei turné legfenségesebb előadása ugyanis a Zürichi Magyar Társulat 150 éves évfordulóját ünnepeltük és a díszvendég első sorban Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke volt. A hatalmas katedrális teljesen megtelt, alig hittünk a szemünknek, elképesztő volt a hangulat. Élvezet volt itt énekelni, csodálatos a közönség. Szépen csengtek a dalok, minden jól sikerült. A himnuszokat énekelve még én is meghatódtam, pedig nem szoktam. Szerintem Orbán Viktor is levettük a lábáról, látszott rajta, hogy ő is meghatódott. Koncert után sorfalat álltunk, rég nem mosolyogtam ennyit egyhuzamban, mint ekkor, már arra is gondoltam, hogy másnap mosolyizomlázam lesz…

Este kaptunk egy kis szabadidőt bóklászni, mi heten sajnos leszakadtunk a többiektől. Kaptunk egy szép hidat, alája le lehetett mászni. Le is másztunk és ott csónakok voltak kikötve. Olyan őrült hangulatban voltunk, hogy egyet elkötünk, de aztán a következmények visszatántorítottak…A többiekkel találkozva a Tanártól elkéreztünk és kaptunk két óra szabadot, aminek nagyon megörültünk. Éhesek voltunk, így kerestünk egy Mc Donald’s-t, ami az összes eddigi filis turnénk legrosszabb döntése volt. Alig kértünk valamit (üdítő és szalmakrumpli) az összes frankunkat oda kellett adnunk, annyira drága volt. Köpni, nyelni nem tudtunk. Kerestünk egy romantikus helyet és úgy ettük a méregdrága műkaját, mintha kaviár lenne.

- Tamás András, VI. osztály

….Városnézés után egy tornaterembe mentünk, ahol lehetett focizni. A tornaterem mellett volt egy iskola, amiben vacsoráztunk, majd megnéztük az iskola kiállítótermeit. A termekben élő állatok, kövületek, kőzetek és sok más érdekes dolog volt. Éjjel egy órakor megérkeztek a buszok és éneklés után elindultunk Hegykő felé.

2014. augusztus 23.

- Sándor Henrietta, XI. osztály

Kora délután érkeztünk meg Sopronba, ahol bőséges időt kaptunk bevásárlásra a Tescoban. Nagy örömömre nagyon jó árban kaptam német-magyar, magyar-német szótárt + még egy zsebszótárt is, mindössze 2.230 Ft-ért.

- Karácsony Szidónia, XI. osztály

Késő volt már mire elindultunk Sopronból. Rossz idő lett, zuhogott. Hegykőre érkezve kicsit várni kellett Laci bácsira, de aztán jött. Andi néni finom vacsorával várt minket. Jólesett megmelegedni. Este nem mentünk sehova, filmeztünk, meséltünk a családnak, hogy merre jártunk. Későn aludtunk el.

2014. augusztus 24.

- Egyed Réka, X. osztály

Sokáig aludtunk. A reggeli a hosszú pihenés miatt elmaradt. Ebédeltünk. Fél 3-kor elbúcsúztunk Andrea néniék házától. Két lány késése miatt várakoznunk kellett, hozzánk ültették őket, mert mi „arcátlanul gyorsan haladunk”. Irány Diósd. Ma szólózom. Karmesterünk ragaszkodik a Volt nékem szeretőm dalomhoz, de nem szeretném azt énekelni. Az egy más időszak dala. Azé az időszaké, amikor még fejhangon énekeltem. Helyette: Kettő szárnya van a parti fecskének. Még mindig van lámpalázam, de úgy gondolom, sikerülni fog.

Buszunk orra hazafelé mutat. Holnap már otthon vagyunk. Kicsit nehéz egy húzós, bő hét után újból visszarázódni a mindennapokba, hiányozni fog a Fili. Hiányzik a turné. Szerettem.

Csíki Gergely fényképeit az alábbi képsorra kattintva nézhetitek meg.